Mari kembali kepada Al-Quran




TIPS JIKA KESEMPITAN KEWANGAN. 
AMALKAN SURUHAN ALLAH SWT DI BAWAH. 
ALLAH SURUH BUAT TAKKAN KITA TAK PERCAYA KOT ???


Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.

(At-Talaaq 65:7)
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Friday, August 22, 2014

Gambaran azab neraka ALLAH apabila kita ingkar pada QURAN


Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. 
(An-Nisaa' 4:56)

Tuesday, August 19, 2014

Tips mudah mendapat pahala seakaan mengkhatam al quran

Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya: 
“Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangka masa dua-tiga minit?” 

Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat. 

Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. 

Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. 

Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran. 

Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakannya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.”


Saturday, August 16, 2014

Tips penyelesaian putus cinta



Putus cinta. Saya pun pernah.

Well, saya tak suka berlagak lelaki suci tak pernah couple, tak pernah jatuh cinta. Kemudian canang di fb, "kami tak pernah couple sebelum nikah" sambil letak gambar-gambar baru kahwin konon bahagia sweet bagai.

Bila putus cinta, bila pasangan kita diambil orang, pilih orang lain, tunang dengan orang lain dan sebagainya, memang akan frust. Frust sebab dah sayang. Frust sebab dah letak harapan tinggi menggunung. Frust sebab dah tunggu lama.

Tahap frust tu pula teruk atau tidak bergantung pada banyak mana hang sayang orang tu. Makin banyak kenangan dan memori, makin teruk.

Rasa cinta sebelum nikah tu tak hina. Perbuatan couple saja yang hina.

Sebab pernah mengalami sedih frust, jadi sukalah saya kongsikan cara untuk mengatasi keferasan anda itu. Terutamanya adik-adik yang baru kenal dunia ni. Orang tua bangka macam saya pun boleh ikut:-

1. Frust lalu layan lagu-lagu jiwang. Memang takkan hilang frust tu. Jadi makin teruk jiwa saja.

2. Frust layan lagu-lagu yang ala-ala marah, benci, sakit hati. Pun tak hilang frust tu. Jangan ada benci. Dalam Islam, walaupun orang tu salah pada kita, kita maafkan saja. Sabar.

3. Cari pengganti segera untuk hilangkan duka. Ni tak betul. Jangan peralatkan orang lain sebab kamu yang sedih. Orang lain tu tak bersalah pun. Minta nasihat dan kata-kata semangat, boleh. Tapi, jangan permainkan hati dia. Carilah pengganti bila duka lara dah tiada.

4. Menangis. Kadang-kadang menangis berhasil kurangkan. Tapi, tidak sepenuhnya.

5. Solat. Mula-mula, susah juga. Tapi, paksakan diri, bila teringat saja pada si dia, pergilah solat. Kalau dah solat fardhu, solatlah taubat. Bila teringat lagi, solat taubat lagi. Solat dan doa dah satu pakej. Di setiap sujud, doalah sepenuh hati. Doa sungguh-sungguh moga Allah tenangkan hati. Ampunkan dosa-dosa ketika bersama. Doa biar Allah gantikan dengan yang lebih baik. Kita selalu merasa orang yang kita pilih tu adalah yang terbaik. Mungkin sebab dia cantik atau hensem saja. Itulah silapnya. Terbaik bagi kita belum tentu terbaik bagi Allah.

Kalau tak solat langsung, frust tu akan jadi tahap sakit jiwa. Susah nak diubati kalau dah frust tahap kronik. Frust lagi, tak solat pula.

6. Menangis dalam solat. Memang terbaik. Mengadulah sepuas hati dengan tangisan. Menangis tanpa solat (nombor 4 tadi) tak berkesan sangat. Bersolat dan menangis, memang berkesan. Hati boleh rasa lega sikit.

7. Bila teringat teruk, buka al-Quran. Baca dan baca. Baca sampai jumpa hidayah melalui Al-Quran tu. Saya pernah cuba waktu tengah frust gila-gila, memang dengan membaca Al-Quran, boleh mengurangkan perasaan berkecamuk dalam hati. Lepas baca, insya-Allah leganya lain macam. Habiskanlah satu juz sehari kalau boleh. Makin banyak baca, makin baik. Bila teringat juga, selawat pada Nabi s.a.w. Istighfarlah banyak-banyak.

8. Muhasabah diri banyak-banyak. Apa yang berlaku ada hikmahnya. Allah uji, bila kita tak ingat pada Dia. Kita asyik duk layan kekasih kita. Allah murka, Allah duga. Supaya kamu balik semula pada Dia. Nak kamu sujud balik. Mungkin dah lama tak sujud dengan ikhlas pada Allah. Solat malam pun tak pernah. Tahajjud setahun dua sekali. Cuba fikir baik-baik, masa bercinta tu solat kita tu makin sempurna ataupun buat sambil lewa? Solat dan kekasih mana lagi penting? Check balik semua.

9. Kalau pasangan dah confirm jadi tunang orang, suami isteri orang, buang saja semua benda yang berkaitan dengan dia. Delete no.telefon, block ke apa ke, hadiah2 semua buang saja. Gambar dan video delete saja. Jangan tinggal satu kenangan pun.

10. Banyakkan peluk cium dan salam tangan mak ayah. Minta mereka doakan supaya hati tu tenang dan akhirnya berjumpa dengan jodoh yang terbaik. Jangan main-main doa mak ayah. Power tu.

Last sekali, ingatlah hati tu Allah punya. Begitu juga pasangan. Hadiah dari Dia. Jangan kita utamakan hadiah berbanding Pemberi Hadiah.

Tak ada satu pun milik kita sebenarnya. Bila-bila masa saja Dia boleh ambil semula.
Yang tersimpul mati pun boleh terlerai, yang dalam genggaman pun boleh terlepas. Semua atas kehendak Dia.

Fokuskan hati banyak kepada Allah.
Insya-Allah hati lebih tenang.

Bahagia di dunia, terpalit luka, bersifat sementara.
Bahagia di akhirat, itu selamanya.

Wednesday, August 13, 2014

Apabila manusia itu berubah


Salam,

ALLAH beri kita akal. Tiada makhluk lain selain manusia yang ALLAH beri akal. Itu sebab manusia ini sangat istimewa dari makhluk ALLAH yang lain kerana akal yang di beri. Akal untuk kita beriman kepada ALLAH. Memikir kekuasaan dan kebesaran ALLAH. Memikir segala ujian dan dugaan yang berlaku pada diri dan orang di sekeliling kita.

Dalam kehidupan ini, manusia akan berubah berdasarkan perubahan yang berlaku pada diri dia. Dulu dia miskin dan hidup susah, tetapi selepas berkerjaya dan berharta, ia menyombong diri. Siap menghina orang lain yang lebih bawah dari dia. Sombong tidak bertempat dengan tanpa alasan dan memandang dengan pebuh kebencian. Adakah kerana kejayaan dan nikmat yang di kecapi menyebabkan dia berubah kepada seorang yang meninggi diri.

Sebelum kahwin kehidupan dia senang. Bangga dengan apa yang di miliki. Bersosial dengan teman-teman sehingga lalai dengan tanggungjawab sebagai hamba ALLAH. Selepas kahwin, nikmat itu semakin hilang dan di tambah dengan dugaan yang besar. Dugaan yang besar itu menyebabkan dia hampir tersungkur tetapi ALLAH masih mengasihaninya dengan memberi dia kesabaran yang tinggi walaupun masih ada dugaan yang perlu di lalui.

Masa berjawatan, sibuk mengatur langkah dan membina kerjaya dan mencari pendapatan sebanyak mungkin untuk masa depan diri dan keluarga. Aturan kehidupan di bina dengan teliti agar segala yang di rancangkan akan berjalan dengan jayanya. Tetapi dia lupa akan harta yang banyak tidak memberi makna kepada alam kubur dan akhirat.


3 cerita di atas berlaku di depan mata ku. 


ALLAH kurniakan akal untuk kita melihat orang sekeliling kita. Menjadikan mereka sebagai pengalaman dan panduan dalam melayari kehidupan yang tidak kekal ini. Menjadikan mereka sebagai pengajaran agar sentiasa bersederhana dan tidak lalai dengan duniawi. Menjadi diri sentiasa bersedia dengan kematian yang tidak tahu bila akan di ambil oleh ALLAH.

Mengajar aku erti bersyukur dengan nikmat yang ada samada ia banyak atau sedikit. Menguatkan lagi jiwa ini agar dapat menempuhi ujian dan dugaan mendatang. Dan yang paling penting mengajar aku sentiasa sembahyang walau apa keadaan sekali pun kerana dengan sembahyang ALLAH akan bersama dan menolong kita di kala kita memerlukan pertolongan dariNYA.


"Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya."
 (Hud 11:15)

Monday, August 11, 2014

AL Quran menceritakan perangai Yahudi


Al Quran menceritakan tentang kemuliaan dan kehinaan bangsa Yahudi.
Didalam Al Quran juga Allah menceritakan sebanyak 76 sifat yahudi dalam Al Quran

Bagaimanakah sifat mereka?

1. Bangsa yang pertama kali kafir kepada Nabi Muhammad SAW.(Al-Baqarah: 41).
2. Bangsa yang suka memutar balikkan kebenaran (Al-Baqarah: 42).
3. Bangsa yang diperingatkan Allah dengan keingkaran terhadap nikmat Allah (Al-Baqarah: 47-48).
4. Bangsa yang pernah diuji dalam perhambaan raja-raja mesir (Al-Baqarah: 49).
5. Bangsa yang menyembah berhala ditengah bimbingan Nabinya (Al-Baqarah: 51).
6. Bangsa yang diperintahkan untuk membunuh diri masal (Al-Baqarah: 54).
7. Bangsa yang pertama kali mengingkari sifat ghaib dan paham materialisme (Al-Baqarah: 55-56).
8. Bangsa yang suka berbuat aniaya di tengah nikmat Allah (Al-Baqarah: 57).
9. Bangsa yang paling cerewet dengan Nabinya (Al-Baqarah: 61).
10. Bangsa yang cepat melanggar janji Allah (Al-Baqarah: 65).
11. Bangsa yang paling suka mempermainkan perintah Nabi (Al-Baqarah: 67-71).
12. Bangsa yang paling keras menolak kebenaran Illahi (Al-Baqarah: 74).
13. Bangsa yang tidak boleh diharapkan beriman kepada kebenaran para Nabi (Al-Baqarah: 75).
14. Bangsa yang paling suka mengatur tipu daya di tengah masyarakat (Al-Baqarah: 76).
15. Bangsa yang suka memperjual-belikan agama Allah (Al-Baqarah: 79).
16. Bangsa yang beranggapan tidak disentuh api neraka kecuali sebentar (Al-Baqarah: 80-81).
17. Bangsa yang paling sedikit orang-orang baiknya (Al-Baqarah: 83).
18. Bangsa yang paling senang bermusuhan dengan sesamanya (Al-Baqarah: 84-85).
19. Bangsa yang paling sombong dan membanggakan etnisnya (Al-Baqarah: 91).
20. Bangsa yang paling rakus terhadap kesenangan duniawi dan takut mati (Al-Baqarah: 96).
21. Bangsa yang benci kepada malaikat Jibril dan Malaikat yang lain (Al-Baqarah: 97-98).
22. Bangsa yang paling suka mengingkari perjanjian (Al-Baqarah: 100).
23. Bangsa yang paling suka mengikuti khurafat (Al-Baqarah: 102).
24. Bangsa yang paling dengki kepada Nabi Muhammad dan umatnya (Al-Baqarah: 105)
25. Bangsa yang paling keras berupaya mengkafirkan umat Islam (Al-Baqarah: 109-110).
26. Bangsa yang sama sekali tidak mengakui agama Nasrani (Al-Baqarah: 113).
27. Bangsa yang pertama kali menyatakan Allah berputra (Al-Baqarah: 116).
28. Bangsa yang membenci kebebasan beragama (Al-Baqarah: 180).
29. Bangsa yang membenci agama ibrahim (Al-Baqarah: 130-133).
30. Bangsa yang rasialis dan apologetik (Al-Baqarah: 175).
31. Bangsa yang tidak malu bersikap sok tahu (Al-Baqarah: 139-140).
32. Bangsa yang menggangap dirinya paling pandai (Al-Baqarah: 142).
33. Bangsa yang hanya menuruti kemahuan sendiri (Al-Baqarah 145).
34. Bangsa yang paling mengenal ciri Nabi Muhammad tapi mengingkarinya (Al-Baqarah: 146).
35. Bangsa yang dikutuk Allah kerana merahsiakan kebenaran (Al-Baqarah: 159).
36. Bangsa yang paling fanatik terhadap tradisi dan leluhurnya (Al-Baqarah: 170).
37. Bangsa yang dagang dan riba sama saja (Al-Baqarah: 275).
38. Bangsa yang menjadikan agama sebagai Alat dusta (Ali Imran: 23-24).
39. Bangsa yang dilarang bagi kaum muslimin untuk bersetia kawan (Ali Imran: 28).
40.Bangsa yang pertama-tama merancang pembunuhan Nabi Isa as. (Ali Imran: 52-54).
41. Bangsa yang senang membuat siasat keragu-raguan (Ali Imran: 72-73).
42. Bangsa yang suka mengingkari amanah orang (Ali Imran: 75).
43. Bangsa yang suka mengada-ada dalam urusan agama (Ali Imran: 78).
44. Bangsa yang menjadikan agama sebagai alat untuk memperbudak bangsa lain (Ali Imran: 79-80).
45. Bangsa yang ingin membuat agama lain sebagai tandingan agama islam (Ali Imran: 83-85).
46.Bangsa yang kedlolimanya menyulitkan hatinya melihat kebenaran (Ali Imran; 86-87).
47. Bangsa yang suka menghalang orang berjalan kepada kebenaran (Ali Imran: 99).
48. Bangsa yang suka berpecah belah dan merosakkan fahaman agama (Ali Imran: 105).
49. Bangsa yang tidak suka melihat kebaikan ummat islam (Ali Imran: 118-120).
50. Bangsa yang mencela Allah sebagai si Faqir (Ali Imran: 181).
51. Bangsa yang suka membuat saiz kebenaran menurut selera sendiri (Ali Imran: 183).
52. Bangsa yang suka mencari pujian palsu (Ali Imran: 188).
53. Bangsa yang merasa dirinya paling bersih (An-Nisaa: 49).
54. Bangsa yang suka memeras orang lain apabila berkuasa (An-Nisaa: 53).
55. Bangsa yang selalu dengki gengan keberuntungan orang lain (An-Nisaa: 54).
56. Bangsa yang suka membuat kdlaliman dalam undang-undang (An-Nisaa: 60).
57. Bangsa yang berusagha mempengaruhi kearah kerosakan apabila dijadikan teman (An-Nisaa: 89).
58. Bangsa yang suka mempermainkan para Nabi (An-Nisaa: 153).
59. Bangsa yang mengaku membunuh Nabi Isa (An-Nisaa: 157).
60. Bangsa yang diharamkan Allah memakan makanan yang baik (An-Nisaa: 160).
61. Bangsa yang mengaku menjadi anak tuhan dan kekasihnya (Al-Maidah 18).
62. Bangsa yang paling pengecut (Al Maidah: 22).
63. Bangsa yang dibebani hukum berat kerana mental mereka yang bobrok (Al Maidah: 22).
64. Bangsa yang paling cepat bersikap menolak kebenaran & menyukai kebohongan (Al Maidah: 41).
65. Bangsa yang menyuruh rakyat berkonfrontasi dengan orang-orang yang benar (Al-Maidah: 41).
66. Bangsa yang gemar melakukan usaha-usaha kotor (Al-Maidah: 42).
67. Bangsa yang lebih takut kepada sesama manusia dari pada kepada Allah (Al Maidah: 44).
68. Bangsa yang suka mengejek dan mempermainkan agama islam (Al-Maidah: 58).
69. Bangsa yang mengatakan Allah itu bakhil (Al Maidah: 64).
70. Bangsa yang gemar membangkitkan peperangan (Al Maidah: 64).
71. Bangsa yang suka mendustakan kebenaran yang tidak disukai (Al Maidah: 70).
72. Bangsa yang berani membunuh Nabi-Nabinya (Al Maidah: 71).
73. Bangsa yang dilaknat oleh Nabi-Nabinya (Al Maidah: 78).
74. Bangsa yang ulamanya tidak peduli kemungkaran di tengah masyarakatnya (Al Maidah: 79).
75. Bangsa yang mahu berkerja sama dgn musuh agama demi menghancurkan Islam (Al-Maidah: 80).
76. Bangsa yang paling keras permusuhannya dengan agama Islam (Al-Maidah: 82).

Firman Allah SWT: “Sesungguhnya orang Yahudi dan Nasrani tidak akan Redha kepada kamu sehingga kamu mengikut telunjuk mereka"