Mari kembali kepada Al-Quran




TIPS JIKA KESEMPITAN KEWANGAN. 
AMALKAN SURUHAN ALLAH SWT DI BAWAH. 
ALLAH SURUH BUAT TAKKAN KITA TAK PERCAYA KOT ???


Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.

(At-Talaaq 65:7)
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Thursday, December 31, 2015

Biodata dan Akhlak Nabi Muhammad saw Yang Perlu Kita Tahu Dan Ikuti !


20 FAKTA RINGKAS MENGENAI NABI MUHAMMAD ﷺ YANG PERLU KITA KETAHUI:
1) Rasulullah ﷺ dilahirkan di Kota Makkah pada hari isnin,diangkat menjadi Nabi pada hari isnin,berhijrah dari Makkah ke Madinah pada hari isnin,mengangkat Hajarul Aswad pada hari isnin dan wafat pada hari isnin(Besarnya makna hari isnin buat kita semua)
2)Ibu Baginda bernama Aminah Binti Wahab manakala ayahnya bernama Abdullah Bin Abdul Muthalib.
3)Asy-Syifa Binti Auf yakni ibu kepada sahabat Baginda Saidina Abdur Rahman Bin Auf adalah bidan yang menyambut kelahiran Rasulullah ﷺ.
4)Ibu susuan Rasulullah ﷺ ada 3 orang iaitu ibu Baginda sendiri Aminah Binti Wahab,Tsuwaibah Al-Islamiyyah dan Halimah As-Sa'adiyyah.
5)Dada Rasulullah ﷺ
dibelah sebanyak 4 kali iaitu umur 4 tahun,10 tahun,40 tahun dan 52 tahun.

6)Wajah Rasulullah ﷺ
tidak terlalu bulat dan tidak terlalu bujur manakala kulitnya berwarna putih kemerah-merahan.

7)Rasulullah ﷺ memakai celak yang dibuat daripada ithmid setiap malam dengan mengusapkannya 3 kali pada setiap kelopak mata sebelum tidur.
8)Berkahwin di usia 25 tahun.
9) Rasulullah ﷺ ketika duduk ataupun berdiri Baginda selalu berzikir.
10) Rasulullah ﷺ apabila suka maka Baginda akan memejamkan matanya.
11)Tidak pernah berbicara kecuali sesuatu yang menjanjikan pahala.
12)Rasulullah ﷺ menyukai wangi-wangian dan sentiasa membawa cermin,sikat dan siwak ke mana sahaja.
13)Rasulullah ﷺ tidak pernah mencela makanan.Apabila suka Baginda akan makan.Jika tidak suka ditinggalkannya tanpa mencela.
14) Rasulullah ﷺ sangat menyukai buah labu dan kambing(kaki bahagian peha)
15) Rasulullah ﷺ
tidak pernah menguap,dihinggapi lalat dan tiada bayang-bayang ketika berjalan.

16) Rasulullah ﷺ
sentiasa solat secara berjemaah.

17) Rasulullah ﷺ menunaikan ibadah Haji hanya sekali iaitu Haji Wada' dan melakukan umrah sebanyak 4 kali.
18) Mukjizat terbesar Rasulullah ﷺ adalah Al-Quran
19) Air memancut keluar dari jari-jemari Rasulullah ﷺ yang mulia sehingga dapat diminum sepuas-puasnya dan dijadikan air wudhuk oleh 1400 orang.
20) Rasul
ullah ﷺ wafat ketika berumur 63 tahun pada hari isnin dan jenazah suci Baginda dikebumikan pada malam rabu.

21)BONUS
Saidatina Aisyah Radhiyallahu'Anha menceritakan dalam riwayat ketika mana beliau menjahit terjatuh jarum yang digunakannya,beliau mencari dalam kegelapan malam dan masuk Rasulullah ﷺ ke dalam bilik sehinggakan beliau dapat melihat dengan jelas jarum yang dicarinya itu dan diambil oleh beliau dan sambil tersenyum kepada Nabi ﷺ mengucapkan alangkah indahnya wajahmu alangkah bercahaya wajahmu Ya Rasulullah.
Kata Rasulullah ﷺ "Wahai Aisyah benar wajahku bercahaya dan indah.Kamu tahukah nanti pada hari kiamat nanti ada di kalangan Ummatku nanti ada yang tidak dapat melihat keindahan wajah ini."
Sehinggakan kehairanan Saidina Aisyah dan mengatakan "Siapakah Ya Rasulullah yang tidak dapat melihat keindahan wajahmu?
Rasulullah ﷺ berkata"Ia adalah orang yang bakhil".Maka Saidina Aisyah bertanya lagi "Siapakah orang yang bakhil itu wahai Rasulullah"
Rasulullah ﷺ menjawab" Ianya adalah orang apabila disebut namaku dihadapannya dia tidak mengucapkan selawat keatasku."
Marilah perbanyakkan berselawat dan berselawatlah ketika mendengar Nabi Muhammad ﷺ disebutkan dihadapan kita.Tak rugi pon yang dapat untung kita juga bukan ke begitu wahai sahabat?
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وسلم

Wednesday, December 31, 2014

Cara mudah melangsaikan hutang kad kredit dari orang pengalaman.

tag google: hutang kad kredit , tips selesai hutang kad kredit, tips mudah langsaikan hutang kad kredit, cara mudah langsaikan hutang kad kredit , ebook langsai hutang kad kredit , bahaya hutang kad kredit , cara senang langsai hutang kad kredit, bayar ansuran hutang kad kredit, teknik hutang kad kredit , teknik mudah langsai hutang kad kredit, bayar hutang hutang kad kredit yang mudah , cerita pengalaman bayar hutang kad kredit , pengalaman hutang kad kredit , kelas hutang kad kredit , hutang kad kredit percuma , buang hutang kad kredit , potong hutang kad kredit , hidup tanpa hutang kad kredit

Adakah anda nak tergolong dari senarai orang muflis ?
Salam,


Zaman sekarang. Kad kredit dah menjadi satu keperluan dalam hidup ini. Kad kredit tanpa sedar boleh menjadi 'musuh' utama kita. Masa mula-mula menggunakan kad kredit ia bagai seorang rakan karib. Senang di gunakan dalam keadaan memerlukan. Apabila semakin hari menjadi sahabat karib, kad kredit akan bertukar ganas menjadi musuh utama kita sehingga kita tak lena tidur dan mandi pun tak basah. Hutang kad kredit yang semakin banyak dan tinggi. Tinggi yang kita rasa sukar untuk kita selesaikan. Dalam fikiran macam mana nak selesaikan hutang kad kredit ini. Ada ke cara mudah untuk menyelesaikan hutang kad kredit. Ada ke cara untuk mengelakkan kerugian berpanjangan semasa melangsaikan hutang kad kredit. Atau ada ke cara cepat untuk melangsaikan hutang kad kredit.

Sememanya cara yang paling senang untuk menyelesaikan hutang kad kredit adalah dengan membayar semua hutang kad kredit tu sekali gus. Lepas bayar terus tutup dan batalkan kad kredit tersebut. Dan hiduplah dengan cara sederhana di atas landasan yang di anjurkan oleh islam.

Tetapi cara di atas tak ramai orang boleh ikut. Mungkin sayang duit tunai untuk bayar semua hutang tersebut. Mungkin takde duit tunai langsung dan macam-macam masalah.

Tetapi ada cara di mana anda boleh menjimatkan hutang kad kredit anda tu. Menjimatkan dengan membayar hutang kad kredit ? Macam mana tu? Begini dengan penerangan yang mudah. Ambil contoh sekiranya anda ada jumlah hutang kad kredit sebanyak RM20,000, anda boleh jimat sehingga 50% jika menggunakan teknik bayaran yang di ajar nanti. Banyak teknik dan cara yang boleh di guna pakai untuk menyelesaikan hutang kad kredit ini dan membantu anda untuk jimat lebih banyak sambil niat anda untuk langsaikan hutang kad kredit ini.



Saya ingin mencadangkan kepada anda beberapa teknik yang akan dapat memberi anda ilmu untuk menyelesaikan hutang kad kredit anda dalam jangka masa cepat dan juga membantu anda berjimat dalam menyelesaikan masalah tersebut.

Saya sudah beli ebook ini dan ia tersangat-sangat membantu saya menyelesaikan hutang kad kredit ini. Sekiranya kita mampu berhutang dan berbelanja ribuan ringgit dan sanggup bayar hutang beribuan kenapa tidak melaburkan sedikit bayaran untuk membeli ebook ini supaya ia dapat membantu kita menyelesaikan perkara yang menghantui kita siang dan malam.

Niat saya hanya kerana ALLAH. Membantu saudara se agama untuk keluar dari belenggu hutang. Ini semua kerana ALLAH swt.

Untuk membeli ebook melangsaikan hutang kad kredit. Sila klik gambar di bawah atau KLIK LANGSAI HUTANG KAD KREDIT.




Tuesday, December 30, 2014

( Kisah benar ) Pengalaman amalan sembahyang tahajud

“Dan pada sebahagian malam hari bersolat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadat tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.” (Surah Isra’; ayat 79)




Gambar yang saya paparkan adalah petikan dari komen saudara islam kita dalam salah satu laman facebook menjemput rezeki. Bagaimana saudari ini bercerita tentang pengalamannya memohon pertolongan dari ALLAH swt di ketika beliau dalam keadaan kesempitan. Bagaimana kesan dan pengalaman beliau mengamalkan solat tahajud memohon pertolongan dari ALLAH. Segalanya tidak mustahil sekiranya kita tawakal dan berserah pada ALLAH.

Bila baca komen sebegini rupa, terasa betapa jahilnya aku kerana tidak mengamalkan solat sunat tahajud ini. Setiap hari sehingga berpuluh tahun, tidak mengerjakan tahajud. Kita tahu kelebihan dan kekuatan sembahyang tahajud ini dan solat sunat ini di sebut di dalam al quran.

Kita lebih enak di selimut dari bangun solat tahajud di mana ALLAH menyediakan pahala dan ganjaran yang besar pada umat muhammad saw.


Sebuah hadis qudsi tentang fadhilah Tahajud ini, sebagaimana diriwayatkan Bukhari, Muslim, Malik, Turmudzi, dan Abu Dawud, bahwa Rasulullah SAW bersabda, 

''Tuhanmu yang Maha Pemberi Berkah dan Maha Mulia, selalu turun ke langit dunia setiap malam, pada paruh waktu seperti tiga malam terakhir, dan Dia berfirman, 'Barang siapa yang berdoa kepada-Ku maka akan Aku kabulkan, barangsiapa mengajukan permintaan kepada-Ku akan Aku berikan, dan barangsiapa memohon ampun kepada-Ku akan Aku ampuni'.''

Wednesday, October 29, 2014

Panduan dan cara berdoa kepada allah (sumber dari al quran)

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Al-Baqarah 2:186)


Dan demi sesungguhnya Kami telah utuskan Rasul-rasul kepada umat-umat yang dahulu daripadamu (lalu mereka mendustakannya), maka Kami seksakan mereka dengan kebuluran dan penyakit, supaya mereka berdoa (kepada Kami) dangan merendah diri (serta insaf dan bertaubat). (Al-An'aam 6:42)

Maka alangkah eloknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat) ketika mereka ditimpa azab Kami? Tetapi yang sebenarnya hati mereka keras (tidak mahu menerima kebenaran), dan Syaitan pula memperelokkan pada (pandangan) mereka apa yang mereka telah lakukan. (Al-An'aam 6:43)

Katakanlah: "Siapakah yang menyelamatkan kamu dari bencana-bencana di darat dan di laut? (Ketika) kamu berdoa merayu kepadaNya dengan merendah diri (secara terbuka) dan secara bersembunyi, (dengan berkata): "Demi sesungguhnya jika Allah selamatkan kami dari bencana ini nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang bersyukur". (Al-An'aam 6:63)

Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas. (Al-A'raaf 7:55)

Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya. (Al-A'raaf 7:56)

Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan. (Al-A'raaf 7:180)

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya, dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). (Al-Anfaal 8:45)

Dia lah yang menjalankan kamu di darat dan di laut (dengan diberi kemudahan menggunakan berbagai jenis kenderaan); sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera, dan bahtera itu pula bergerak laju membawa penumpang-penumpangnya dengan tiupan angin yang baik, dan mereka pun bersukacita dengannya; tiba-tiba datanglah kepadanya angin ribut yang kencang, dan mereka pula didatangi ombak menimpa dari segala penjuru, serta mereka percaya bahawa mereka diliputi oleh bahaya; pada saat itu mereka semua berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepadaNya semata-mata (sambil merayu dengan berkata): "Demi sesungguhnya! jika Engkau (Ya Allah) selamatkan kami dari bahaya ini, kami tetap menjadi orang-orang yang bersyukur". (Yunus 10:22)

Allah berfirman: "Sesungguhnya telah dikabulkan doa kamu berdua; oleh itu hendaklah kamu tetap (menjalankan perintahKu seterusnya), dan janganlah kamu menurut jalan orang-orang yang tidak mengetahui (peraturan janjiKu)". (Yunus 10:89)

Katakanlah (wahai Muhammad): "Serulah nama " Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia". Dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau sembahyangmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu. (Al-Israa' 17:110)

(Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Zakaria berdoa kepada tuhannya dengan doa permohonan secara perlahan. (Maryam 19:3)

Dan jika engkau menyaringkan suara dengan doa permohonanmu, (maka yang demikian tidaklah perlu), kerana sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia dan segala yang tersembunyi. (Taha 20:7)

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani". (Al-Anbiyaa' 21:83)

Maka Kami perkenankan doanya, dan Kami kurniakan kepadanya (anaknya) Yahya, dan Kami perelokkan keadaan isterinya yang mandul, (untuk melahirkan anak) baginya. (Kami limpahkan berbagai ihsan kepada Rasul-rasul itu ialah kerana) sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba dalam mengerjakan kebaikan, dan sentiasa berdoa kepada kami dengan penuh harapan serta gerun takut; dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada Kami. (Al-Anbiyaa' 21:90)

Dan sesungguhnya Kami telah menimpakan mereka dengan azab (di dunia), maka mereka tidak juga tunduk patuh kepada Tuhan mereka dan tidak pula berdoa kepadaNya dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat); (Al-Mu'minuun 23:76)

Dalam pada itu, apabila mereka naik bahtera (lalu menemui sesuatu bahaya di laut), mereka memohon pertolongan kepada Allah dengan doa yang tulus ikhlas kepadaNya. Kemudian setelah Allah menyelamatkan mereka (naik) ke darat, mereka berlaku syirik kepadaNya. (Al-'Ankabuut 29:65)

Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, mereka segera berdoa kepada Tuhan mereka dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepadaNya; kemudian apabila Allah memberi mereka merasai sesuatu rahmat daripadaNya, tiba-tiba sebahagian dari mereka mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Tuhannya; (Ar-Ruum 30:33)

Dan (orang-orang yang tidak bersifat demikian) apabila mereka dirempuh serta diliputi oleh ombak yang besar seperti kelompok-kelompok awan menyerkup, pada saat itu mereka semua berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepadaNya semata-mata. Kemudian bila sahaja Allah menyelamatkan mereka ke darat maka sebahagian sahaja di antara mereka yang bersikap adil (lalu bersyukur kepada Allah serta mengesakanNya). Dan sememangnya tiada yang mengingkari bukti-bukti kemurahan Kami melainkan tiap-tiap orang yang bersifat pemungkir janji, lagi amat tidak mengenang budi. (Luqman 31:32)

Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka. (As-Sajdah 32:16)

Dan demi sesungguhnya, Nabi Nuh telah berdoa merayu kepada Kami (memohon pertolongan), maka Kami adalah sebaik-baik yang kabulkan doa permohonan. (As-Saaffaat 37:75)

Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami: Nabi Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: " Sesungguhnya aku diganggu oleh Syaitan dengan (hasutannya semasa aku ditimpa) kesusahan dan azab seksa (penyakit)". (Saad 38:41)



Tuesday, October 28, 2014

Bagaimana untuk mendapat hati yang tenang.

Salam,

Kalau kita perhatikan kehidupan keliling kita pada zaman ini iaitu zaman penghujung usia bumi ini, pelbagai perkara atau pelbagai peristiwa yang berlaku di sekeliling kita akan mengusik ketenangan dan ketenteraman hati kita. Semua peristiwa itu sedikit atau sebanyak mengganggu hati kita.

Sebagai contoh, tentang kos kehidupan yang semakin tinggi dan semakin meningkat. Keperluan hidup yang semakin tertekan. Penambahan keperluan sokongan untuk hidup menjadikan kita mula memikirkan jalan yang terbaik untuk menambah pendapatan. Setiap tahun kita bertukar kerja supaya dapat meningkat jumlah gaji kita agar dapat menampung keperluan hidup. Tetapi saban hari dan saban tahun, pendapatan kita masih tidak cukup. Hati mula menjadi tidak tenteram. Bila hati tidak tenteram, keupayaan untuk berfikir rasional dan keupayaan untuk buat pertimbangan hidup menjadi lebih sukar.

Bila hati tidak tenang, kita mula akan berubah kepada yang lebih negatif dari positif. Kita semakin hilang pertimbangan. Membuat satu keputusan yang menyalahi suruhan agama. Kita menjadi tertekan dan kita semkin jauh dari suruhan agama.

Tetapi manusia ini pelupa di mana, ALLAH dah beri 'ubat' bagaimana untuk merawat hati yang sedang bergelora. Hati yang sedang bercelaru dengan masalah. Apabila hati tidak tenang, masalah akan timbul.

Bagaimana untuk mendapat hati yang tenang. Jawapannya adalah buka AL QURAN. Terdapat frman ALLAH swt tentang bagaimana untuk hari tenang.



"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Ar-Ra'd 13:28)


Zikrullah. Amalan yang mudah tetapi tidak banyak yang mengetahui dan tidak banyak yang mengamalkannya.

Manusia apabila hati tidak tenang, mereka akan mencari ketenangan dengan :-


  • bercuti berhari-hari
  • shopping
  • duduk depan tv selama boleh
  • mencari hiburan di tempat terlarang seperti disko/club
  • mengambil bahan terlarang seperti dadah/arak dan seumpama dengannya.
  • dan macam macam lagi la.

Jadi kepada sahabat. Buka AL-QURAN. Baca dan fahami maksud bacaan itu. Dekatkan diri kepada ALLAH. Kepada pencipta kita. Bukankan kita WAJIB 'merujuk' kembali kepada ALLAH PENCIPTA KITA apabila kita menghadapi masalah hati yg tidak tenang.

Kalau kita manusia yang mencipta sesuatu yang orang lain tidak boleh cipta, apabila ia rosak sudah tentu kita perlu membaikinya dan sudah tentu kita mencari siapa yang menciptakannya.

Begitu la kita memerlukan ALLAH swt.