Mari kembali kepada Al-Quran




TIPS JIKA KESEMPITAN KEWANGAN. 
AMALKAN SURUHAN ALLAH SWT DI BAWAH. 
ALLAH SURUH BUAT TAKKAN KITA TAK PERCAYA KOT ???


Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.

(At-Talaaq 65:7)
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Thursday, December 31, 2015

Biodata dan Akhlak Nabi Muhammad saw Yang Perlu Kita Tahu Dan Ikuti !


20 FAKTA RINGKAS MENGENAI NABI MUHAMMAD ﷺ YANG PERLU KITA KETAHUI:
1) Rasulullah ﷺ dilahirkan di Kota Makkah pada hari isnin,diangkat menjadi Nabi pada hari isnin,berhijrah dari Makkah ke Madinah pada hari isnin,mengangkat Hajarul Aswad pada hari isnin dan wafat pada hari isnin(Besarnya makna hari isnin buat kita semua)
2)Ibu Baginda bernama Aminah Binti Wahab manakala ayahnya bernama Abdullah Bin Abdul Muthalib.
3)Asy-Syifa Binti Auf yakni ibu kepada sahabat Baginda Saidina Abdur Rahman Bin Auf adalah bidan yang menyambut kelahiran Rasulullah ﷺ.
4)Ibu susuan Rasulullah ﷺ ada 3 orang iaitu ibu Baginda sendiri Aminah Binti Wahab,Tsuwaibah Al-Islamiyyah dan Halimah As-Sa'adiyyah.
5)Dada Rasulullah ﷺ
dibelah sebanyak 4 kali iaitu umur 4 tahun,10 tahun,40 tahun dan 52 tahun.

6)Wajah Rasulullah ﷺ
tidak terlalu bulat dan tidak terlalu bujur manakala kulitnya berwarna putih kemerah-merahan.

7)Rasulullah ﷺ memakai celak yang dibuat daripada ithmid setiap malam dengan mengusapkannya 3 kali pada setiap kelopak mata sebelum tidur.
8)Berkahwin di usia 25 tahun.
9) Rasulullah ﷺ ketika duduk ataupun berdiri Baginda selalu berzikir.
10) Rasulullah ﷺ apabila suka maka Baginda akan memejamkan matanya.
11)Tidak pernah berbicara kecuali sesuatu yang menjanjikan pahala.
12)Rasulullah ﷺ menyukai wangi-wangian dan sentiasa membawa cermin,sikat dan siwak ke mana sahaja.
13)Rasulullah ﷺ tidak pernah mencela makanan.Apabila suka Baginda akan makan.Jika tidak suka ditinggalkannya tanpa mencela.
14) Rasulullah ﷺ sangat menyukai buah labu dan kambing(kaki bahagian peha)
15) Rasulullah ﷺ
tidak pernah menguap,dihinggapi lalat dan tiada bayang-bayang ketika berjalan.

16) Rasulullah ﷺ
sentiasa solat secara berjemaah.

17) Rasulullah ﷺ menunaikan ibadah Haji hanya sekali iaitu Haji Wada' dan melakukan umrah sebanyak 4 kali.
18) Mukjizat terbesar Rasulullah ﷺ adalah Al-Quran
19) Air memancut keluar dari jari-jemari Rasulullah ﷺ yang mulia sehingga dapat diminum sepuas-puasnya dan dijadikan air wudhuk oleh 1400 orang.
20) Rasul
ullah ﷺ wafat ketika berumur 63 tahun pada hari isnin dan jenazah suci Baginda dikebumikan pada malam rabu.

21)BONUS
Saidatina Aisyah Radhiyallahu'Anha menceritakan dalam riwayat ketika mana beliau menjahit terjatuh jarum yang digunakannya,beliau mencari dalam kegelapan malam dan masuk Rasulullah ﷺ ke dalam bilik sehinggakan beliau dapat melihat dengan jelas jarum yang dicarinya itu dan diambil oleh beliau dan sambil tersenyum kepada Nabi ﷺ mengucapkan alangkah indahnya wajahmu alangkah bercahaya wajahmu Ya Rasulullah.
Kata Rasulullah ﷺ "Wahai Aisyah benar wajahku bercahaya dan indah.Kamu tahukah nanti pada hari kiamat nanti ada di kalangan Ummatku nanti ada yang tidak dapat melihat keindahan wajah ini."
Sehinggakan kehairanan Saidina Aisyah dan mengatakan "Siapakah Ya Rasulullah yang tidak dapat melihat keindahan wajahmu?
Rasulullah ﷺ berkata"Ia adalah orang yang bakhil".Maka Saidina Aisyah bertanya lagi "Siapakah orang yang bakhil itu wahai Rasulullah"
Rasulullah ﷺ menjawab" Ianya adalah orang apabila disebut namaku dihadapannya dia tidak mengucapkan selawat keatasku."
Marilah perbanyakkan berselawat dan berselawatlah ketika mendengar Nabi Muhammad ﷺ disebutkan dihadapan kita.Tak rugi pon yang dapat untung kita juga bukan ke begitu wahai sahabat?
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وسلم

Wednesday, December 31, 2014

Cara mudah melangsaikan hutang kad kredit dari orang pengalaman.

tag google: hutang kad kredit , tips selesai hutang kad kredit, tips mudah langsaikan hutang kad kredit, cara mudah langsaikan hutang kad kredit , ebook langsai hutang kad kredit , bahaya hutang kad kredit , cara senang langsai hutang kad kredit, bayar ansuran hutang kad kredit, teknik hutang kad kredit , teknik mudah langsai hutang kad kredit, bayar hutang hutang kad kredit yang mudah , cerita pengalaman bayar hutang kad kredit , pengalaman hutang kad kredit , kelas hutang kad kredit , hutang kad kredit percuma , buang hutang kad kredit , potong hutang kad kredit , hidup tanpa hutang kad kredit

Adakah anda nak tergolong dari senarai orang muflis ?
Salam,


Zaman sekarang. Kad kredit dah menjadi satu keperluan dalam hidup ini. Kad kredit tanpa sedar boleh menjadi 'musuh' utama kita. Masa mula-mula menggunakan kad kredit ia bagai seorang rakan karib. Senang di gunakan dalam keadaan memerlukan. Apabila semakin hari menjadi sahabat karib, kad kredit akan bertukar ganas menjadi musuh utama kita sehingga kita tak lena tidur dan mandi pun tak basah. Hutang kad kredit yang semakin banyak dan tinggi. Tinggi yang kita rasa sukar untuk kita selesaikan. Dalam fikiran macam mana nak selesaikan hutang kad kredit ini. Ada ke cara mudah untuk menyelesaikan hutang kad kredit. Ada ke cara untuk mengelakkan kerugian berpanjangan semasa melangsaikan hutang kad kredit. Atau ada ke cara cepat untuk melangsaikan hutang kad kredit.

Sememanya cara yang paling senang untuk menyelesaikan hutang kad kredit adalah dengan membayar semua hutang kad kredit tu sekali gus. Lepas bayar terus tutup dan batalkan kad kredit tersebut. Dan hiduplah dengan cara sederhana di atas landasan yang di anjurkan oleh islam.

Tetapi cara di atas tak ramai orang boleh ikut. Mungkin sayang duit tunai untuk bayar semua hutang tersebut. Mungkin takde duit tunai langsung dan macam-macam masalah.

Tetapi ada cara di mana anda boleh menjimatkan hutang kad kredit anda tu. Menjimatkan dengan membayar hutang kad kredit ? Macam mana tu? Begini dengan penerangan yang mudah. Ambil contoh sekiranya anda ada jumlah hutang kad kredit sebanyak RM20,000, anda boleh jimat sehingga 50% jika menggunakan teknik bayaran yang di ajar nanti. Banyak teknik dan cara yang boleh di guna pakai untuk menyelesaikan hutang kad kredit ini dan membantu anda untuk jimat lebih banyak sambil niat anda untuk langsaikan hutang kad kredit ini.



Saya ingin mencadangkan kepada anda beberapa teknik yang akan dapat memberi anda ilmu untuk menyelesaikan hutang kad kredit anda dalam jangka masa cepat dan juga membantu anda berjimat dalam menyelesaikan masalah tersebut.

Saya sudah beli ebook ini dan ia tersangat-sangat membantu saya menyelesaikan hutang kad kredit ini. Sekiranya kita mampu berhutang dan berbelanja ribuan ringgit dan sanggup bayar hutang beribuan kenapa tidak melaburkan sedikit bayaran untuk membeli ebook ini supaya ia dapat membantu kita menyelesaikan perkara yang menghantui kita siang dan malam.

Niat saya hanya kerana ALLAH. Membantu saudara se agama untuk keluar dari belenggu hutang. Ini semua kerana ALLAH swt.

Untuk membeli ebook melangsaikan hutang kad kredit. Sila klik gambar di bawah atau KLIK LANGSAI HUTANG KAD KREDIT.




Tuesday, December 30, 2014

( Kisah benar ) Pengalaman amalan sembahyang tahajud

“Dan pada sebahagian malam hari bersolat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadat tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.” (Surah Isra’; ayat 79)




Gambar yang saya paparkan adalah petikan dari komen saudara islam kita dalam salah satu laman facebook menjemput rezeki. Bagaimana saudari ini bercerita tentang pengalamannya memohon pertolongan dari ALLAH swt di ketika beliau dalam keadaan kesempitan. Bagaimana kesan dan pengalaman beliau mengamalkan solat tahajud memohon pertolongan dari ALLAH. Segalanya tidak mustahil sekiranya kita tawakal dan berserah pada ALLAH.

Bila baca komen sebegini rupa, terasa betapa jahilnya aku kerana tidak mengamalkan solat sunat tahajud ini. Setiap hari sehingga berpuluh tahun, tidak mengerjakan tahajud. Kita tahu kelebihan dan kekuatan sembahyang tahajud ini dan solat sunat ini di sebut di dalam al quran.

Kita lebih enak di selimut dari bangun solat tahajud di mana ALLAH menyediakan pahala dan ganjaran yang besar pada umat muhammad saw.


Sebuah hadis qudsi tentang fadhilah Tahajud ini, sebagaimana diriwayatkan Bukhari, Muslim, Malik, Turmudzi, dan Abu Dawud, bahwa Rasulullah SAW bersabda, 

''Tuhanmu yang Maha Pemberi Berkah dan Maha Mulia, selalu turun ke langit dunia setiap malam, pada paruh waktu seperti tiga malam terakhir, dan Dia berfirman, 'Barang siapa yang berdoa kepada-Ku maka akan Aku kabulkan, barangsiapa mengajukan permintaan kepada-Ku akan Aku berikan, dan barangsiapa memohon ampun kepada-Ku akan Aku ampuni'.''

Wednesday, October 22, 2014

AL Quran // Hadis // Imam (ulama)



MENGAPA TIDAK TERUS MINUM DARINYA?? 
HEBAT KIASAN ULAMAK..MEMANG BAGUS UNTUK WAHHABI BACA NI..

Suatu hari, datang seorang pemuda ke sebuah Pesantren di Indonesia bertujuan untuk bertemu dengan Kiyai di Pesantren tersebut. Maka berlakulah dialog di antara pemuda dan Kiyai di ruang tamu rumah Kiyai itu.

Pak Kiyai : Silalah duduk anak muda, siapa namamu dan dari mana asalmu?

Pemuda : Terima kasih Pak Kiyai. Nama saya Abdullah dan saya berasal dari Kampung Seberang.

Pak Kiyai : Jauh kamu bertandang ke sini, sudah tentu kamu punya hajat yang sangat besar. Apa hajatnya mana tahu mungkin saya boleh menolongmu?

Pemuda tersebut diam sebentar sambil menarik nafasnya dalam-dalam.

Pemuda : Begini Pak Kiyai, saya datang ke sini, bertujuan ingin berbincang beberapa permasalahan dengan Pak Kiyai. Pendeknya, permasalahan umat Islam sekarang. Saya ingin bertanya, mengapa Kiyai-Kiyai di kebanyakan pesantren di Indonesia, dan Tuan-Tuan Guru di Malaysia serta Pattani dan Asia umumnya sering kali mengajar murid-murid mereka dengan lebih suka mengambil kalam-kalam atau pandangan para ulama? Seringkali saya mendengar mereka akan menyebut : “ Kata al-Imam al-Syafiee, kata al-Imam Ibn Ato’illah al-Sakandari, Kata al-Imam Syaikhul Islam Zakaria al-Ansori dan lain-lain”

Mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah ? Bukankah lebih enak kalau kita mendengar seseorang tersebut menyebutkan “ Firman Allah taala di dalam al-Quran, Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam di dalam hadis itu dan ini?”

Ulama-ulama itu juga punya kesalahan dan kekurangan. Maka mereka juga tidak lari daripada melakukan kesilapan. Maka sebaiknya kita mengambil terus daripada kalam al-Ma’sum iaitu al-Quran dan al-Sunnah.
Pak Kiyai mendengar segala hujah yang disampaikan oleh pemuda tersebut dengan penuh perhatian. Sedikitpun beliau tidak mencelah malah memberikan peluang bagi pemuda tersebut berbicara sepuas-puasnya. Sambil senyuman terukir di bibir Pak Kiyai, beliau bertanya kepada pemuda tersebut,

Pak Kiyai : Masih ada lagi apa yang ingin kamu persoalkan wahai Abdullah?

Pemuda : Setakat ini, itu sahaja yang ingin saya sampaikan Pak Kiyai.

Pak Kiyai : Sebelum berbicara lebih lanjut, eloknya kita minum dahulu ya. Tiga perkara yang sepatutnya disegerakan iaitu hidangan kepada tetamu , wanita yang dilamar oleh orang yang baik maka disegerakan perkahwinan mereka dan yang ketiga si mati maka perlu disegerakan urusan pengkebumiannya. Betul kan Abdullah?

Pemuda : Benar sekali Pak Kiyai .

Pak Kiyai lalu memanggil isterinya bagi menyediakan minuman pada mereka berdua. Maka beberapa detik selepas itu minuman pun sampai di hadapan mereka.

Pak Kiyai : Silakan minum Abdullah.

Sebaik dipelawa oleh Pak Kiyai, maka Abdullah pun terus mengambil bekas air tersebut lalu menuangkan perlahan-lahan ke dalam cawan yang tersedia.

Pak Kiyai terus bertanya : Abdullah, kenapa kamu tidak terus minum daripada bekasnya sahaja? Kenapa perlu dituang di dalam cawan?

Pemuda : Pak Kiyai, mana bisa saya minum terus daripada bekasnya. Bekasnya besar sekali. Maka saya tuang ke dalam cawan agar memudahkan saya meminumnya.

Pak Kiyai : Abdullah, itulah jawapan terhadap apa yang kamu persoalkan sebentar tadi. Mengapa kami tidak mengambil terus daripada al-Quran dan al-Sunnah? Ianya terlalu besar untuk kami terus minum daripadanya. Maka kami mengambil daripada apa yang telah dituang di dalam cawan para ulama. Maka ini memudahkan bagi kami untuk mengambil dan memanfaatkannya.

Benar kamu katakan bahawa mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah. Cuma persoalan kembali ingin saya lontarkan kepada kamu. Adakah kamu ingin mengatakan bahawa al-Imam al-Syafie dan para ulama yang kamu sebutkan tadi mengambil hukum selain daripada al-Quran dan al-sunnah? Adakah mereka mengambil daripada kitab Talmud atau Bible?

Pemuda : Sudah tentu mereka juga mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.

Pak Kiyai : Kalau begitu, maka sumber pengambilan kita juga adalah daripada al-Quran dan al-Sunnah cuma dengan kefahaman daripada para ulama.

Pak Kiyai : Satu lagi gambaran yang ingin saya terangkan kepada kamu. Saya dan kamu membaca al-Quran, al-Imam al-Syafie juga membaca al-Quran bukan?

Pemuda : Sudah tentu Pak Kiyai.

Pak Kiyai : Baik, Kalau kita membaca sudah tentu kita ada memahami ayat-ayat di dalam al-Quran tersebut bukan? Al-Imam al-Syafie juga memahami ayat yang kita bacakan. Maka persoalannya , pemahaman siapa yang ingin didahulukan? Pemahaman saya dan kamu atau pemahaman al-Imam al-Syafie terhadap ayat tersebut?

Pemuda : Sudah tentu pemahaman al-Imam al-Syafie kerana beliau lebih memahami bahasa berbanding orang zaman sekarang.

Pak Kiyai : Nah, sekarang saya rasa kamu sudah jelas bukan? Hakikatnya kita semua mengambil daripada sumber yang satu iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Tiada seorang pun yang mengambil selain daripada keduanya. Cuma bezanya, kita mengambil daripada pemahaman terhadap al-Quran dan al-Sunnah tersebut daripada siapa? Sudah tentu kita akan mengambil daripada orang yang lebih dalam ilmu dan penaakulannya. Ini kerana mereka lebih wara’ dan berjaga-jaga ketika mengeluarkan ilmu.

Kamu tahu Abdullah, al-Imam al-Syafie radhiyallahu anhu pernah ditanya oleh seseorang ketikamana beliau sedang menaiki keldai , berapakah kaki keldai yang Imam tunggangi?

Maka al-Imam al-Syafie turun daripada keldai tersebut dan mengira kaki keldai tersebut. Selesai mengira kaki keldai berkenaan, barulah al-Imam menjawab : “ Kaki keldai yang aku tunggangi ada empat”. Orang yang bertanya tersebut merasa hairan lalu berkata “ Wahai Imam , bukankah kaki keldai itu sememangnya empat, mengapa engkau tidak terus menjawabnya?” al-Imam al-Syafiee menjawab : “ Aku bimbang, jika aku menjawabnya tanpa melihat terlebih dahulu, tiba-tiba Allah taala hilangkan salah satu daripada kakinya maka aku sudah dikira tidak amanah di dalam memberikan jawapan”

Cuba kamu perhatikan Abdullah, betapa wara’nya al-Imam al-Syafie ketika menjawab persoalan berkaitan dunia. Apatah lagi kalau berkaitan dengan agamanya?

Al-Imam Malik radhiyallahu anhu pernah didatangi oleh seorang pemuda di dalam majlisnya di Madinah al-Munawwarah. Pemuda tersebut mengatakan bahawa dia datang daripada negeri yang jauhnya 6 bulan perjalanan daripada Madinah. Pemuda itu datang untuk bertanyakan satu masalah yang berlaku di tempatnya.
Al-Imam Malik radhiyallahu anhu, mengatakan bahawa “ Maaf, aku tidak pandai untuk menyelesaikannya”
Pemuda tersebut hairan dengan jawapan Imam Malik, dan dia bertanya : “ Bagaimana aku akan menjawab nanti bilamana ditanya oleh penduduk tempatku?”

Maka kata al-Imam Malik : “ Katakan kepada mereka bahawa Malik juga tidak mengetahui bagaimana untuk menyelesaikannya”

Allah.. Cuba kamu lihat Abdullah betapa amanahnya mereka dengan ilmu. Berbeza dengan manusia zaman sekarang yang baru setahun jagung di dalam ilmu sudah mendabik dada mengaku bahawa seolah-olah mereka mengetahui segalanya.

Pemuda : MasyaAllah, terima kasih Pak Kiyai atas penjelasan yang sangat memuaskan. Saya memohon maaf atas kekasaran dan keterlanjuran bicara saya .

Pak Kiyai : Sama-sama Abdullah. Semoga kamu akan menjadi seorang yang akan membawa panji agama kelak dengan ajaran yang benar InsyaAllah.

Semoga bermanfaat

Tuesday, October 21, 2014

Jangan lakukan 24 perkara ini dalam hidup anda.


1 Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan in tidak disukai oleh ALLAH s.w.t.

2 Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki(selipar).Dikhuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita.

3 Jangan makan dan minum dalam bekas yg. pecah @ sumbing. Makruh kerana ianya merbahayakan.

4 Jangan biarkan pinggan magkuk yg. telah digunakan tidak berbasuh.Makruh dan mewarisi kepapaan

5 Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat)

6 Jangan makan tanpa membaca BISMILLAHHIRRAHMANNIRAHIM dan doa makan.Nanti makanan yg. dimakan adalah dari muntah syaitan.

7 Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebajikan @ kebaikan.Takut-takut mati dalam perjalanan.

8 Jangan pakai kasut atau selipar yg. berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

9 Jangan biar mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

10 Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.

11 Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.

12 Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibubapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

13 Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak siratulrahim.

14 Jangan lupa bergantung harap hanya kepada ALLAH s.w.t dalam setiap kerja kita. Nanti sombong bila berjaya dan kecewa pula bila gagal.

15 Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

16 Jangan banyak ketawa nanti mati jiwa.

17 Jangan biasakan berbohong kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih sayang org.kepada kita.

18 Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yg.teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH s.w.t.

19 Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan kekal selamanya. Carilah kehidupan dunia untuk akhirat.

20 Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana disitulah tempat tinggal jin kafir dan syaitan.

21 Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makan jin.

22 Jangan lupa membaca BISMILLAHIRRAHMANNIRAHAIM dan salam ketika masuk kerumah dikhuatiri jin dan syaitan masuk bersama.

23 Jangan memakai tangkal kerana ALLAH s.w.t tidak sempurnakan agama seseorang itu jika 
memakai tangkal ini adalah kerana dikhuatiri kita bergantung kepada tangkal bukan kepadaNYA.

24 Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata jangan sebab semuanya untuk kebaikan dan sesungguhnya ALLAH s.w.t itu lebih mengetahui.Yang baik itu adalah dari ALLAH s.w.t dan yg.buruk itu dari hambanya juga.